Recht van overpad

De bundel Recht van overpad brengt poëzie en beeld samen in een eigenzinnige kijk op de Kop van Schouwen, een uitgestrekt en divers duingebied bij Burgh-Haamstede dat door de jaren heen, veelal door menselijk toedoen, sterk veranderd is. Met zijn bossen, windmolens, stranden, dijken, natuurpark, stormvloedkering en inlagen waar vogels foerageren vormt dit gebied een rijke bodem voor inspiratie.

Het resultaat is dan ook een uitlopende verzameling gedichten van de hand van vier dichters: Maud Vanhauwaert, Dorien de Wit, Tijs van Bragt en Cathrien Berghout. Kunstenaar Theo Jordans heeft hun evocatieve taal al even aangrijpend vastgelegd in sprekende beelden. Zo zien we een voorstelling van hoe het gebied er vroeger uitzag, een onderzoek naar hoe de inwoners en vakantiegangers in het gebied passen, het proces van het in kaart brengen van het gebied, de gevolgen van

verzilting en het pad dat de Rijn aflegt om hier te komen. Zoals de elementen van de Kop van Schouwen samenkomen in een harmonieus ecosysteem, zo komt ook de meerstemmige poëzie prachtig samen in een koor dat een landschap bezingt.

Is Recht van overpad het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Recht van overpad