Rekenschap

Het koloniale verleden staat meer dan ooit in de schijnwerpers. Het is een geschiedenis die haaks staat op hoe Nederlanders het eigen land graag zien: een tolerante, humanitaire en vooruitstrevende natie. Dat de werkelijkheid in het koloniale rijk dat Nederland opbouwde pijnlijk anders was, wordt inmiddels breed erkend. Op die erkenning volgden recent excuses als eerste stap op weg naar ‘herstel’. Dat nog vele stappen moeten volgen is zonneklaar.

Waarom juist nu die herontdekking? Wat betekenen excuses? Wat kunnen we verwachten van ‘herstel’? Wie vraagt daar eigenlijk om? Is er een goede manier om rekenschap af te leggen over het koloniale en slavernijverleden en zijn ‘we’ hiermee op de goede weg?

Op basis van zijn eigen betrokkenheid en publicaties in de afgelopen veertig jaar, maakt gerenommeerd historicus Gert Oostindie de balans op. Hij geeft duiding bij de beladen geschiedenis en de vaak even heftige als verwarrende discussies.

Recensies (1)

Is Rekenschap het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Rekenschap