Rozen op jullie pad

Behalve een scherpzinnig en gevreesd essayist was Rudy Kousbroek een hartstochtelijk, kritisch maar ook hartelijk brievenschrijver. Rozen op jullie pad is een bundeling van Kousbroeks brieven aan schrijver Gerard Reve en diens vriend Joop Schafthuizen. De briefwisseling tussen beide schrijvers begon 'op een moment dat alles om mij heen lijkt in te storten', zoals Kousbroek schrijft in zijn eerste brief. Zijn laatste brief aan Reve is van april 1989, maar de regelmatige correspondentie eindigt al vijf jaar eerder. Al denkt Kousbroek 'soms [...] dat we elkaar steeds hetzelfde verhaaltje schrijven', beide schrijvers snijden uiteenlopende onderwerpen aan: uiteraard seksualiteit en godsdienst, maar ook de kunst van het briefschrijven zelf, droomduiding, de waarde van sterrenwichelarij en de wetenschap. De rationalist Kousbroek wijkt geen duimbreed voor de mysticus Reve, hoezeer hij diens werk ook bewondert: 'Wat jij er verder over zegt, slaat wat mij betreft als K. Op D.' Die trouw aan zichzelf maakt deze brieven spannend, geestig en soms pijnlijk.

Is Rozen op jullie pad het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Rozen op jullie pad