Salto vitale

‘Stuk voor stuk prachtige, ijzersterke gedichten! Verrassende beelden, fraaie vondsten. Zo kan ik door blijven gaan… Hij had vet in de Dikke Komrij moeten staan! En in al die andere. Ik heb al de bundels gelezen en ben onder de indruk van de zeggingskracht, technisch vernuft en inlevingsvermogen. Hij grossiert in verrassende metaforen, taalvondsten, ik stop. Ik vind hem gewoon een heel goede dichter. Chapeau.’ Dit schreef Julien Holtrigter, winnaar van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd, bij het lezen van Feesten van licht, de meest gewaardeerde bundel van Mark Meekers.

Salto Vitale brengt een selectie uit vijftien bundels en dertig jaar poëzie. Meekers hanteert een indrukwekkend creatief taalgebruik en beklijvende beelden in een vernuftig taalspel. Zijn belangrijkste thema’s zijn: de natuur, het existentiële, kunst en kunstenaars als Rembrandt, Van Gogh, Gauguin, Rops, e.a.

‘Zijn poëzie is een ode aan het bestaan zelf, niet een salto mortale in het theater van de tijd, maar een salto vitale naar het vangnet van de eeuwigheid’, schrijft Gerda de Preter in haar inleiding tot deze boeiende bloemlezing, het dertiende deel in de Parnassusreeks.

Mark Meekers (Blaasveld, 1939) was stichter/voorzitter van de dichtersgroepen Mengmettaal en Concept, dorpsdichter van Doel, poëzie-ambassadeur van Vlaams-Brabant, eregast op het ‘Woordfees’ in Windhoek. Samen met Hugo Claus is Mark Meekers de meest bekroonde Vlaamse dichter. Zijn gedichten zijn opgenomen in talrijke tijdschriften en bloemlezingen. Hij is eveneens actief als beeldend kunstenaar onder zijn echte naam Marcel Rademakers.

‘Dat de dichter het sterkst is wanneer hij over plastische kunst kan schrijven, blijkt ook weer uit zijn jongste bundel, die integraal gewijd is aan het werk en het leven van Rembrandt. De dichter gebruikt de biografie en de chronologie als uitgangspunten voor zijn structuur, maar onophoudelijk worden die anekdotische aanknopingspunten in de lyriek vervormd tot mythische evocaties; het plastische werk sluit daarbij naadloos aan omdat de dichter ook hier op een sterk symbolistische wijze te werk gaat. In ieder geval groeit Feesten van licht daardoor uit tot een boeiend geheel.’
Dirk de Geest in Leesidee

‘Ronduit indrukwekkend vind ik zijn nieuwe bundel... De gedichten zijn genoemd naar doeken van Rembrandt maar gaan veel verder dan het simpelweg beschrijven daarvan. Hij slaagt erin iets wezenlijks toe te voegen… Een aanrader!’
Bert Bevers in De houten gong

‘Deze ingenieuze vervlechting van biografie en opus via poëzie, biopoëzie dus, is zowat het eigendomskenmerk van Mark Meekers. Ook zijn zegging en benadering van het onderwerp: met historische accuratesse en tact.’
Johan van Cauwenberge - Klara

‘Ik overdrijf niet als ik stel dat in ons taalgebied weinig poëzie is geschreven, die even mooi en expressief het werk van een plastisch kunstenaar tot leven brengt als die van Mark Meekers over Camille Claudel.’
Willy Verhegghe in Poëziekrant

‘Zijn rijke keuze aan woorden vormt een uniek poëtisch kunstwerk, dat in één adem doorleefd wordt tot de dood intreedt bij zijn hoofdpersonage. De expressieve kracht van deze verzen, die de dichter inkleurde met de vormelijkste adjectieven, bezitten een ontroerende sterkte, waarbij deze vrouw een existentiële eigenheid terugvindt, die niet te evenaren is. Camille is een bundel op de hoogte van een staatsprijswinnaar!’
Vlaanderen

Is Salto vitale het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Salto vitale