Scheyn

Het is 1636. Maarten Post, een 13-jarige jongen, doet klusjes op Bickerswerf in Amsterdam. Na een dodelijk ongeval besluit zijn oom en beroemd landschapschilder, Frans Post, hem mee te nemen naar Brazilië waar de West-Indische Compagnie de suikerplantages op de Portugezen wil veroveren.
Voor vertrek hoort Maarten, buiten zijn wil om, dat een groep vrijhandelaren uit protest tegen het handelsmonopolie van de WIC, wapens wil leveren aan de Portugezen en aan hen de aanvalsplannen van het Hollandse leger wil verraden: het begin van een spannende reeks gebeurtenissen die Maarten en zijn vrienden brengt naar Kaapverdië, Brazilië en Afrika. Zal het hun lukken het verraad op tijd te ontmaskeren?

Auteur Frans van Schaik weet op indrukwekkende wijze een tamelijk onbekende, maar belangrijke episode in onze geschiedenis weer te geven in de vorm van een meeslepend en bij vlagen zeer ontroerend verhaal. Tegen de achtergrond van allerlei politieke en economische belangen verhaalt hij hoe een groep vrienden weet te overleven in hun strijd tegen het verraad.

Is Scheyn het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Scheyn