Simpele zielen en nog wat

Annie M. G. Schmidt schreef in de jaren vijftig vele, meestal wekelijkse, bijdragen voor Het Parool, die we nu columns zouden noemen of cursiefjes. Het waren lichtvoetige, zeer persoonlijk gestelde stukjes die aansloten bij de actualiteit.

De keuze die Annie Schmidt voor deze bundeling heeft gemaakt, geeft een prachtig beeld van de eerste helft van de jaren vijftig ze lopen van september 1950 tot en met december 1955 nostalgie verwekkend voor ouderen en vaak verrassend voor de jongere generatie. Een buitengewoon fraaie personificatie van die jaren vond de schrijfster in Marie, de `simpele ziel die zij aan het eind van 1955 veertien lange brieven laat schrijven aan haar naar Australië geëmigreerde dochter: `Lieve Lientje . Deze brieven zijn nooit eerder gebundeld.

Dwars door de een beetje muffe sfeer van Holland anno 1950 klinkt voortdurend het eigenwijze, frisse, onbevooroordeelde geluid dat zo eigen is aan Annie Schmidt de relativerende humor die ertoe leidt dat je haar stukjes niet anders dan grinnikend kunt lezen.

Is Simpele zielen en nog wat het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Simpele zielen en nog wat