Snert

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Culinair   Topics 0
Soep is zó divers en voor iedereen, dat elke cultuur wel haar eigen soepen kent. Van pittige pindasoep op het Afrikaanse continent en Tom kha kai uit Azië, tot en met gazpacho rondom de Middellandse Zee. Sommige soepen moeten dagen trekken, andere zijn in een handomdraai gemaakt. Of het nou een maaltijdsoep is of een lichte soep als aperitief: soep troost ons. En troost is nodig na het afgelopen jaar. Restaurants moesten sluiten, de culturele sector lag op zijn gat en het zorgpersoneel draaide overuren.

In het snertnajaar van 2020 lanceerden Joris Bijdendijk en Samuel Levie hun eigen snert in blik: een lekkere erwtensoep met goede worst. Ze koppelden er een actie voor de Voedselbank aan en heel Nederland kleurde langzaam felroze en geel. Overal doken de soepblikken op. Al snel volgden van alle kanten inspirerende soepverhalen en Joris en Samuel vonden het de hoogste tijd om een ode te brengen aan het fenomeen soep. In het kookboek SNERT delen ze 40 kleurrijke en wereldse soepen, voor wie wel wat troost kan gebruiken. Niet alleen in de winter, maar het hele jaar door.

Culinair
Eten en drinken algemeen