Speciale ogen

Speciale ogen

Petra Heckman heeft "speciale ogen": ogen waar ze niets mee kan zien. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook slecht zal kunnen horen of traag van begrip is. Maar dat begrijpt niet iedereen even goed.
In een aantal korte verhalen neemt ze de lezer mee naar situaties, waarin het pijnlijk duidelijk wordt dat de maatschappij helemaal niet klaar is voor mensen met een visuele beperking. We lijken nergens bij stil te staan en functioneren voornamelijk op de automatische piloot. Dit leidt tot hilarische momenten, maar ook tot schrijnende problemen.
“Kortom, het is de hoogste tijd dat al deze gekkigheid,” zoals ze zelf zegt, “eens openbaar wordt gemaakt.”

"Speciale ogen" is ook de titel van haar allereerste korte verhaal, waarmee ze in 2017 deelnam aan de schrijfwedstrijd van het Valentijngenootschap. Een romantisch verhaal waarin dezelfde problemen aan de orde komen. Dit verhaal staat als bonus achterin de bundel.
Korte verhalen , Literaire non-fictie
Uitgeverij Eigenzinnig