Stad in verzet

Wat weten we op dit moment over de verzetsgeschiedenis van Antwerpen tijdens de Tweede Wereldoorlog? Nico Wouters en Frank Seberechts verzamelen in dit boek de belangrijkste specialisten om die vraag te beantwoorden. Hun diverse en kritische bevindingen zijn ook relevant voor de bredere ver- zetsgeschiedenis van Vlaanderen en België.

Antwerpen is tijdens de bezetting van de Tweede Wereldoorlog een van de belangrijkste strategische steden voor de Duitse bezetter, wegens de haven en de industrie. Daarom zijn de Duitse militairen er talrijk aanwezig. Ook politiek is de stad interessant. Antwerpen is de eerste zogenaamde grootstedelijke agglomeratie in België. Het is een diverse stad, met een belangrijke Joodse aanwezigheid. De Vlaams-nationale collaboratie staat er ook sterk.

Voor het verzet biedt de stad dus veel opportuniteiten tot weerstand, maar zit ze ook vol gevaren. Al heel vroeg ontwikkelt zich een verscheiden en omvangrijk verzet dat uiteindelijk een essentiële rol zal spelen in een van de belangrijkste wa- penfeiten van het verzet in België: de hulp aan de geallieerde bevrijding van de haven van Antwerpen. Dit boek belicht die geschiedenis en heeft daarnaast ook aandacht voor de clandestiene pers, de Britse zendingen, het straatprotest, het georganiseerd Joods verzet, het verzet binnen de politie en de rol van Marcel Louette als verzetspionier.

Is Stad in verzet het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Stad in verzet