Stadsnomade

Stadsnomade

Stadsnomade is hét nieuwe boek van Amy Liptrot, de gelauwerde schrijver van De uitweer. Voor de liefhebbers van Het zoutpad en Ik ben een eiland.

In de hoop haar geisoleerde leven op de Orkneyeilanden achter zich te laten, boekt Amy Liptrot een enkele reis Berlijn. Ze hopt van onderhuur naar onderhuur en van het ene slechtbetaalde baantje naar het andere. Alles is vluchtig, inclusief haar internetdates. Het enige wat haar richting geeft, is de natuur om haar heen: zwemmen in Berlijnse meren en de stadse wildernis ontdekken – haviken, bonte kraaien en wasberen. Een jaar lang stelt Amy zich open voor nieuwe ervaringen, verrassingen, inspiratie en liefde. Die vindt ze, en het zet haar leven op z’n kop. Tot ze, net zo plotseling als dat ze de liefde gevonden had, verlaten wordt en instort.

Stadsnomade van Amy Liptrot is een filosofische overdenking over deze tijd, vastigheid versus vluchtigheid, liefde in tijden van Tinder, de eeuwig draaiende maan die voor Liptrot als ijkpunt dient, het idee van thuis, roots, stad versus buiten/natuur, liefde en rouw. Stadsnomade van Amy Liptrot is intens, rauw en droevig, maar tegelijkertijd schitterend.

'Elegant, melancholisch en vol verlangen. Liptrot vangt als geen ander iets essentieels van de huidige tijd: ontheemding en verbinding tegelijkertijd. Schitterend.' – Katherine May, auteur van Winteren

'De wildernis kruipt langs de randen van dit boek – natuur in verwilderde staat, en schaamteloze erotiek. Ik nam dit boek in één teug tot me.' – Cal Flyn, auteur van Verlaten oorden

'Een scherpzinnige overdenking over verlangen en eenzaamheid in een tijd dat we meer, en tegelijkertijd minder, dan ooit met elkaar in verbinding staan. Stadsnomade toont wat voor goeds kan komen van tijd, wachten en het denken dat daarmee gepaard gaat. Ik heb ervan genoten.' – Alice Vincent, auteur van Diepgeworteld

Literaire non-fictie algemeen
Ambo|Anthos