Te brugghe ende eldere

Wat gebeurde er in Brugge in 1441 en leeft nog steeds verder?

De rekening die je hier ziet, is niet s minder dan het bewijs van de eerste lotterij in Brugge in 1441. Het Brugse spel veroverde snel de Lage Landen en de rest van de wereld. Afgeleiden van het Middelnederlandse woord lotinghen, zoals loterijen, loteria, lottery, lutrija ... doken overal op.

De kenmerken van de eerste loterijen, zoals die van Brugge in 1441, vinden we nu nog steeds terug. Het is een publiek evenement bestemd voor een ongedefinieerd en groot aantal deelnemers. Zij verschaffen zich tegen een kleine prijs onder dezelfde transparante en vooraf bepaalde regels een mogelijke kans op winst, die toegewezen wordt op basis van een trekking (toeval) en waarbij de eventuele (meer)winst besteed wordt aan goede doelen.

In dit boek lees je het verhaal van de geschiedenis van de loterij in Brugge en ver daarbuiten.

Is Te brugghe ende eldere het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Te brugghe ende eldere