Terschellinger cranberries

De verwerking van de cranberries tot vele eindproducten is een nauwgezet en langdurig proces. Om de veelzijdigheid van deze harde bes te gebruiken zal eerst de celstructuur gebroken moeten worden en daar zijn verschillende methoden voor. De harde schil, die vele positieve natuurlijke ingrediënten bevat, zal gebroken, wij noemen dat gekneusd, worden om de ingrediënten van het binnenste van de vrucht optimaal te kunnen benutten. Het bijzondere van deze wilde cranberrysoort is dat ze een natuurlijk afweerstof, genaamd benzoaat, bevat en dat geeft de cranberryproducten een zeer lange houdbaarheid. Omdat de laatste jaren door publicaties in wetenschapstijdschriften, de vraag naar sappen sterk is gestegen, wordt nu verreweg het grootste deel van de cranberries voor pure sappen gebruikt. Naast sappen produceren wij ook siropen, diksappen, jams, compôte en sauzen. De ingrediënten van de schil worden voor de productie van jam, sauzen en thee gebruikt derhalve gaat er niets van deze bijzondere vrucht verloren.

Guido Sterkendries
20 mei 2017