Siegal_Tulpen en terpetijn_VP

Tulpen en terpentijn

Gelezen 61 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 28 Favoriet 4 Recensies 4
Literatuur & Romans Top25's 1   Topics 0

Amsterdam, 1632 De dief Aris Kindt heeft een afspraak met de galg. Zijn lijk zal door de beroemde Dr. Nicolaes Tulp worden ontleed tijdens een wetenschappelijke anatomische les. De jonge schilder Rembrandt van Rijn heeft van het Amsterdamse Chirurgijnsgilde opdracht gekregen het geheel vast te leggen. Flora, de vrouw die zwanger is van Aris, hoopt het lichaam van haar geliefde te kunnen redden van de beul. René Descartes, de toekomstige Franse filosoof, wil de dissectie bijwonen in de hoop het geheim van de menselijke ziel te begrijpen. Pia, de hedendaagse conservator van het Mauritshuis in Den Haag, doet een fascinerende ontdekking.

Oorspronkelijke titel
The Anatomy Lesson
The House of Books
01 januari 2022

Hebban recensie

Was iedere geschiedenisles maar zo leuk

door Vera van Winkelen op 03-09-2015

"Hij was een mens, en hij was vlees en botten en geest en ziel. Zij had van hem gehouden. De Ritselaer had hem gekocht, dokter Tulp had hem gevorderd voor de wetenschap en ik had hem willen hebben voor de kunst."

In Tulpen en terpentijn vertelt Nina Siegal de verhalen die schuil gaan achter de personages op één van Rembrandts bekendste schilderijen: de anatomische les.

Op het doek een luguber...

Lezersrecensies (3)

Waren ze echt zo filosofisch....

door: Arina1963 1 like
Ik vind het begin niet prettig lezen, maar ik wil toch weten hoe het verder gaat. Uiteindelijk wordt het leesbaarder en is het prettig om uit diverse oogpunten te lezen. Leuk om wat geschiedenis te lezen in geromantiseerde vorm, soms mooi beeldend beschreven.

Geromantiseerde Rembrandt

door: Eehaka 1 like
Tja. In Tulpen en Terpentijn beschrijft Nina Siegal min of meer de geschiedenis van de Anatomische Les van Nicolaes Tulp en de hoofdpersoon van dat schilderij: het lichaam van Adriaen Kindt, de dief. Je kijkt soms mee met Rembrandt, soms vanuit het perspectief van dokter Tulp, soms uit de ogen...

een boek dat je nog dagen bezig houd

door: kitty hilhorst 1 like
Dit boek met veel plezier in sneltreinvaart uit gelezen. Persoonlijk heb ik altijd een fascinatie gehad voor het schilderij de Anatomie les van dokter Tulp Dit boek liet het schilderij tot leven komen. Toch lees je een roman, de karakters belangrijke historische personen worden "normale"mensen met...