Utopia Avenue

Volkskrant:

Utopia Avenue

Rank 742 Gelezen 177 Aan het lezen 25 Wil ik lezen 273 Favoriet 20 Recensies 16
Literatuur & Romans Artikelen 9 Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 3 Hebban 1000 959   Topics 0

De langverwachte nieuwe roman van David Mitchell

Utopia Avenue was hot en happening in 1967-1968. Het was de eigenzinnigste band ever, al heb je er nog nooit van gehoord. In de psychedelische dampen van Londen spinnen folkzangeres Elf Holloway, gitaarwonder Jasper de Zoet, bluesbassist Dean en drummer Griff goud uit hun onwaarschijnlijke combinatie. Ruige tochten langs achterafzaaltjes, seks, drugs en roem in Soho, nieuwe drank en oude demonen, ups en downs: alles is stof voor de songs op hun enige twee lp’s. Glorietijden in Amsterdam, gevangenis in Rome en onvoorzien gevaar in Amerika: uiteindelijk houdt de band op te bestaan.

David Mitchells nieuwe roman volgt ongecensureerd Utopia Avenue’s reis door hemel en hel: van straatrellen en hersenrevoltes, van onwerkelijke trips en onwerkelijk tuig, van waanzin en liefde, seks en dood; de kunst van het liederen maken en de lessen van het leven; van de familie die we kiezen en die we krijgen, van het duivelse pact voor de roem en de wankele ladder van het succes. Kunnen wij de wereld veranderen, of verandert zij ons in onstuimige tijden? Utopia betekent ‘nergens’, maar is een betere wereld bereikbaar, als we wisten waar het lag?

Populaire fiction algemeen
Meulenhoff Boekerij B.V.
22 september 2020
25 september 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Vlinder

Lieke Roovers Hebban Recensent

Fris, wervelend, grandioos

door: Lieke Roovers 8 likes

David Mitchell (1969) is een auteur die het zelden bij één genre of stijl houdt. Zijn nieuwste roman Utopia Avenue is wederom onmogelijk in een hokje te stoppen. Ogenschijnlijk het verhaal van een vierkoppige band uit Engeland die in de jaren zestig furore maakt, ware het niet dat het boek eveneens...

Reacties op: Utopia Avenue