Wolkenatlas

Wolkenatlas

Rank 3996 Gelezen 412 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 188 Favoriet 70 Recensies 15
Artikelen 1 Lijsten 3 Spots 4 Hebban 1000 167   Topics 0

Wolkenatlas is het inmiddels met een supercast verfilmde magnum opus van David Mitchell. Het meest opvallende aan het boek is de structuur van vijf verhalen die tot de helft worden verteld en pas na het zesde verhaal in het midden worden vervolgd. Het is een spel van genres, van wilde avonturen en, uiteindelijk, een visie op de mensheid. Maar vooral is Wolkenatlas een meeslepend, vrolijk en spannend meesterwerk.

Begin in 1850 met het avontuurlijke reisjournaal van notaris Ewing, lach mee met de brieven van het musicale manusje van alles Frobisher, huiver als roddeljournalist Luisa Rey in een thriller belandt, en schud je hoofd bij het lot van de dwaze uitgever Cavendish. Hou van kloon Sonmi-451 die haar leven vertelt, en laat je in het middendeel meevoeren naar een verre toekomst die je een spiegel zal voorhouden en je aan het denken zal zetten.

'Een briljant boek.' - de Volkskrant

'Een meesterwerk.' - Vrij Nederland

Aad van der Mijn
Nieuw Amsterdam
01 januari 2004
10 december 2014

Literaire spierballen

door: Rob Weber 5 reacties 4 likes

David Mitchell is een van de weinige auteurs die kans zien om aan beide zijden van de kloof tussen sciencefiction en literaire fictie bewondering te oogsten. Zijn roman Cloud Atlas werd genomineerd voor de Man Booker Prize, een prestigieuze Britse literaire prijs, maar ook voor de Arthur C. Clarke...

Reacties op: Wolkenatlas