Veilige haven

Veilige haven

Wie helpt wie, en waarom? Een virtuoze roman over goede bedoelingen en zelfbedrog.
Nadat ze voor de VN in New York en Burundi heeft gewerkt, is Mira nu gedetacheerd bij het VN-hoofdkantoor in Genève. Overdag schrijft ze ambtsberichten over crisisgebieden,'s avonds bemiddelt ze tussen partijen, die elkaar al jarenlang naar het leven staan. Op een receptie ziet ze Milan terug. Als kind woonde ze enkele maanden bijzijn ouders terwijl haar eigen ouders aan het scheiden waren. De paar jaar oudere jongen maakte toen diepe indruk op haar. De herinneringen aan deze tijd, maar ook dereactie van Milan op haar steeds beslistere toenaderingspogingen, verrassen haar. Hij weifelt tussen toegeven en afwijzen. Wanneer haar rol in de genocide in Burundi in twijfel wordt getrokken, begint Mira's zelfbeeld te wankelen. In deze meeslepend geschreven en virtuoos construeerde roman stelt Nora Bossong de vraag of je kuntingrijpen in levens van anderen zonder medeplichtig te worden, hoe goed je bedoelingen ook zijn.

Wereldbibliotheek
19 oktober 2020