Verman je

Verman je

Gelezen 7 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 2   Topics 0

Verman je ‘Waarom we niet gelukkig kunnen zijn? Het stond als een lichtreclame aan de binnenkant van zijn achterhoofd te lezen. Het leek de titel van een bestseller, van het soort waarvan magazines en bookstores in deze onzekere, naar antwoorden snakkende tijden uitpuilden. Absurde overvloed, verman je.’

De vierendertigjarige Hofman snakt naar verandering. Jarenlang heeft hij leerkrachten met een burn-out begeleid tot hij zichzelf een feilloze mensenkennis toedichtte. Die overmoed doet hem struikelen. Maar Hofman krijgt een tweede kans. Zijn leven neemt een hoge vlucht dankzij het vooruitzicht op een goed betaalde baan en door de ontmoeting met een vrouw, Anita. Hofman laaft zich aan de illusie van de perfect match, acht zichzelf een meester in cartesiaanse precisie in werk en relatie. Tot de werkelijkheid met hem begint te dollen en hem genadeloos teruggooit op die ene vraag: is zijn leven iets anders dan een langgerekt vluchtmisdrijf?

Verman je is het verhaal van een even onvergetelijke als vreselijke liefde. Na zijn prozadebuut Nauwelijks lichaam bewijst Filip Rogiers met deze roman opnieuw dat hij als geen ander kan schrijven over wat ons leven mooi maakt, en onmogelijk.

Filip Rogiers (1966) debuteerde in 1998 in het Nieuw Wereld Tijdschrift. Hij stond in de verhalenbundel Mooie jonge honden. Nieuw Vlaams literair talent (2003) en is de auteur van het essay Eigen schuld eerst. Wat we niet willen horen over extreem-rechts in Vlaanderen (2001) en van Buurtpatrouille. Hoe Vlaanderen aan een nieuwe eeuw begint (2004). Zijn verhalenbundel Nauwelijks lichaam (2011) werd bekroond met de Debuutprijs 2012. Het poëzietijdschrift Het Liegend Konijn publiceerde eerder gedichten van zijn hand.

Uitgeverij Polis
09 september 2015

Lezerswaarderingen

Artikelen over Verman je

Meer artikelen

Recensies

jeanne vogel Hebban Team

De wereld is een strijdtoneel

door: jeanne vogel

Filip Rogiers is journalist bij De Morgen. Verman je is zijn eerste roman, na zijn prozadebuut Nauwelijks lichaam (2011).

Hofman is bedrijfspsycholoog. Hij vindt zichzelf geweldig, beziet de wereld om hem heen met groot dedain en narcistische verklaringen. Hij beloont zichzelf met een protserige...

De uitzichtloosheid van zich vermannen.

door: theonlymrsjo 1 like
Er zijn van die boeken die een dubbel effect veroorzaken. Aan de ene kant het zoveelste verhaal over een middendertiger die in zijn leven vastloopt, met een bijzonder zelfbeeld en een bizarre liefdesrelatie. In mijn beleving niet bijster interessant. Aan de andere kant een roman die er uitspringt...