Veronique
  Lees een fragment

Véronique

Gelezen 126 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 85 Favoriet 5 Recensies 7
Literatuur & Romans Lijsten 1 Spots 1   Topics 0

1882. Om het landgoed van haar adellijke familie voor faillissement te behoeden ziet de achttienjarige Véronique Eedelhart zich gedwongen te trouwen met Pieter Meijer, zoon van een steenrijke maar volkse ondernemer. Pieter zal de schulden betalen die Véroniques vader, baron Eedelhart, na zijn dood heeft achtergelaten; in ruil daarvoor hoopt hij met deze verbintenis toegang te krijgen tot de betere kringen.

Het paar verhuist naar een prachtig pand aan de grachten van Amsterdam. Véronique raakt er beïnvloed door bijzondere vrouwen als Aletta Jacobs, en geïnspireerd door haar vecht Véronique zich steeds meer vrij, tot ongenoegen van Pieter. Hij dwingt zijn echtgenote hem te volgen naar Nederlands-Indië, waar Pieter een filiaal van Handelshuis Meijer zal leiden. Al snel brengen de spanningen in het huwelijk Véronique op een breekpunt. Durft ze tegen de conventies van haar tijd in te gaan?

Historische roman (populair)
Boekerij