Verzet en collaboratie in de regio

Een historisch onderzoek naar Wevelgem en Zuid-West-Vlaanderen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In 2013, tijdens een receptie in de gemeenteraadszaal van Wevelgem, hebben enkelen het over de fotogalerij van de burgemeesters. Waarom ontbreekt de foto van oorlogsburgemeester Michel Byttebier?

Mijn onderzoek vangt aan in Wevelgem maar situeert zich ook in meer dan zestig Zuid-West-Vlaamse gemeenten. In Wevelgem is o.a. een hoofdrol weggelegd voor bepaalde onderwijzers van de gemeentelijke jongensschool, waarvan sommigen actief zijn in het verzet en anderen in de collaboratie.

Door wie en waarom werd de aanslag in de Nachtegaalstraat te Wevelgem gepleegd?

Een Brit en een Duitser vinden de liefde in dezelfde wijk en worden na de oorlog bijna buren.

Was een schepen en latere burgemeester van Lauwe werkelijk de verzetsleider voor wie hij doorging?

Een ereburgemeester van Dilbeek getuigt over een familiedrama dat zich afspeelt in Kaster.

De zoon van de Gullegemse burgemeester en de kleinzoon van de oorlogsburgemeester van Aalbeke doen hun verhaal.

Veel aandacht ook voor Moorsele, Ledegem, Menen, Kortrijk, Dadizele, … met nog meer getuigenissen en nooit eerder gepubliceerde documenten.

Een aanrader voor een nieuwsgierig en geïnteresseerd publiek!

Is Verzet en collaboratie in de regio het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Verzet en collaboratie in de regio