Vita

Gelezen 72 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 45 Favoriet 13 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 5   Topics 0
We vrijen tot het eind van de ochtend. We zijn samen. Ik ben haar vriend. Zij is mijn vriendin. Ze heeft het zelf gezegd. Hier begint onze relatie. Precies drie jaar voor haar dood. In ditzelfde bed.

Terwijl Hylke Moorman worstelt met zijn zoveelste complexe relatie, wordt hij verliefd op een vreemd klein meisje: Vita. Nadat ze lang om elkaar heen gedraaid hebben, belandt hij met haar in bed. Als een week later ook de eerste kus plaatsvindt, is hun liefde bezegeld.
Hylke is met Vita voor het eerst echt gelukkig. Totdat hij merkt dat Vita depressief is en niet naar het leven, maar naar de dood verlangt. Hylke onderneemt verwoede pogingen om haar tot inkeer te brengen, maar merkt dat dit Vita alleen maar meer kwelt. Om te voorkomen dat Vita ongelukkig blijft, besluit hij een eind aan haar leven te maken.
Vita is een controversieel verhaal over de liefde en de dood, en over een relatie waarin deze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Matthijs Kleyn (1979) is televisiemaker. Vita is zijn debuutroman.

Literaire fictie algemeen
Prometheus