Voetbal in een vuile oorlog

Voetbal in een vuile oorlog

Gelezen 6 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0
Dertig jaar na dato is de (voetbal)wereld nog altijd niet klaar met het wereldkampioenschap voetbal in 1978. Steeds opnieuw rijst de vraag of er nou wel of niet gevoetbald had mogen worden. In Argentinië wendt het ene deel van de bevolking zich vol schaamte af van de Mundial, het andere deel eert voorzichtig de voetbalhelden.
In Nederland is in de afgelopen dertig jaar het beeld ontstaan dat wë 'daar niet hadden kunnen winnen'. Spelers vertellen over hun angst voor, tijdens en na de finale, en enkelen zijn er zelfs van overtuigd dat ze bij winst in een vliegtuig waren geladen en boven zee gedropt.
Feit is dat het Nederlands Elftal nooit dichter bij een wereldtitel was dan tijdens de fameuze bal tegen de paal van Rob Rensenbrink.
De journalisten Iwan van Duren en Marcel Rözer maakten een uitgebreide ronde langs de velden en vroegen betrokkenen in Nederland en Argentinië naar wat er nou precies is gebeurd. Het resultaat is een dramatisch en bij vlagen hilarisch verhaal over een, hoe dan ook, discutabel sportevenement.

Lifestyle & Vrije tijd
Sportverhalen
Uitgeverij de Buitenspelers
25 november 2008
20 november 2008

Reacties op: Voetbal in een vuile oorlog