Waarom katten schilderen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Spots 3   Topics 0
Een verhandeling over de esthetica van katten.
Het feit dat sommige huiskatten tekens met verf kunnen zetten, is door biologen verklaard als uitvloeisel van de instinctieve drang het territorium af te bakenen. In Waarom katten schilderen wordt eindelijk een grondig beredeneerde theorie gepresenteerd die het standpunt dat sommige visuele uitingen van katten een esthetische motivatie hebben en als waarachtige kunstwerken van niet-primaten dienen te worden beschouwd, nadrukkelijk onderbouwt.

Waarom katten schilderen is niet alleen een ongeëvenaard fotografisch document van de kattenkunstenaar aan het werk, maar draagt ook, voor het eerst in de geschiedenis, een verklaring aan voor veel aspecten van het dagelijks gedrag van katten. Waarom zitten katten vaak zo lang volledig in zichzelf gekeerd te mijmeren? Waarom spinnen ze? En waarom gaan ze op hun rug liggen om de wereld ondersteboven te bekijken? Op deze en andere vragen kan nu het antwoord worden gegeven worden.

In dit rijk geïllustreerde, op grondig onderzoek gebaseerde boek beschrijven Heather Busch en Burton Silver de talloze aspecten van de kattencreativiteit en behandelen ze gedetailleerd een aantal representatieve werken van beroemde kattenkunstenaars.
Librero Nederland b.v.

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Marieke Scheers