Waterjager

Gelezen 32 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 35 Favoriet 1 Recensies 10
Literatuur & Romans Artikelen 3 Newsroom 2 Lijsten 5 Spots 2   Topics 0

Paramaribo, ergens in de nabije toekomst. Na een dijkdoorbraak is de stad onder water komen te staan. De bewoners zijn weggetrokken: alleen de goudzoekers, prostituees en criminelen zijn gebleven. De stad wordt geregeerd door eigen wetten, met in het middelpunt Jean Christoph, die met harde hand de orde probeert te handhaven. Dan verschijnt zijn broer Joshua in de stad. Twintig jaar eerder vertrok hij met zijn moeder naar Nederland, op de vlucht voor het water. Hij heeft nooit kunnen aarden in het koude land en probeert na de dood van zijn moeder een nieuw thuis te vinden. Joshua wordt ondergedompeld in een chaotische samenleving waarin het recht van de sterkste geldt. Hij maakt kennis met flamboyante figuren als de adembenemende Aparecida, de flegmatieke schipper Ralph en de gewelddadige tweelingbroers Roy en Ray. Ambrose, een overleden jongen die in hun dromen verschijnt, doet verontrustende voorspellingen die telkens uit lijken te komen. Als de situatie in de stad steeds grimmiger wordt, verandert Joshua's concrete zoektocht naar een thuis in een spirituele zoektocht naar de zin van het leven.

In Waterjager schept Polanen een exotische, droomachtige wereld en neemt hij de lezer mee in een wervelend verhaal over broederliefde, ontheemding en heimwee.

Lebowski
15 mei 2017
15 mei 2017

VictorDLV Hebban Recensent

Moord en doodslag in duistere ‘zwamp’-roman

door: VictorDLV

Wie een weemoedige sentimental journey verwacht zal nog raar opkijken van Waterjager. De gebeurtenissen in een inktzwart Paramaribo van de toekomst doen eerder denken aan de legendarische junglethriller Heart of darkness van Joseph Conrad. De nogal naïeve Joshua, die met zijn moeder twintig jaar...

Reacties op: Waterjager