Christine Otten_We hadden liefde we hadden wapens

Volkskrant:
NRC:
Parool:

We hadden liefde, we hadden wapens

Gelezen 31 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 18 Favoriet 1 Recensies 9
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1 Lijsten 1   Topics 0

Monroe, North Carolina, 1961. Robert F. Williams leidt geweldloze acties tegen de rassenscheiding in zijn stad. Als kort na elkaar zwarte vrouwen worden mishandeld door witte mannen en zwarte mannen worden vermoord door de Ku Klux Klan en de daders vrijuit gaan, roept Williams de zwarte bevolking op zich te bewapenen. Dat maakt hem tot doelwit: de KKK wil hem lynchen en de FBI verklaart hem tot staatsvijand nummer 1.

Halsoverkop vlucht hij, samen met zijn vrouw en twee zoontjes. Eerst naar Cuba als gast van Fidel Castro, daarna naar China. Pas als Richard Nixon de banden met Mao Zedong aanhaalt kan het gezin huiswaarts keren.

Otten vertelt dit waargebeurde verhaal vanuit de jongste zoon en de vrouw van Williams, een wervelende roman over strijd tegen onrecht en opkomen voor het recht te mogen zijn wie je bent, ongeacht de consequenties. Geschreven vanuit zielsverwantschap is We hadden liefde, we hadden wapens een nieuw hoogtepunt in een eigenzinnig oeuvre.

Atlas Contact
01 oktober 2016
26 oktober 2016

Iemand moet onze verhalen doorvertellen

door: Inge Deutekom 1 like

John is acht jaar wanneer zijn vader, Robert Williams, een ijsje wil gaan eten in Monroe, North Carolina. Het is dan 1958. Ze gaan door de voordeur naar binnen, wat alleen is voorbehouden aan blanke mensen. De politie wordt gebeld en zijn vader wordt gearresteerd. John voelt zich er ongemakkelijk...

Reacties op: We hadden liefde, we hadden wapens