We waren gewaarschuwd

We waren gewaarschuwd

Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 18 Favoriet 1 Recensies 1

1972: De grenzen aan de groei verschijnt. Zeker in Nederland slaat het eerste rapport van de Club van Rome in als een bom. Om de aarde leefbaar te houden moeten we de economische groei beheersen, verkondigen prominente politici.

1992: We zijn de grenzen al gepasseerd, concluderen de wetenschappers twintig jaar later. Toch heerst er wereldwijd optimisme: innovatie en marktwerking zullen onze milieuproblemen wel verhelpen.

2002: De twijfel slaat toe. Is het wel zo slecht gesteld met de planeet? Van de onheilstijdingen van de Club van Rome is niets terechtgekomen, toch? Ondertussen maken klimaatwetenschappers zich steeds grotere zorgen.

2022: De klimaatcrisis is in volle gang. Het geloof in ‘groene groei’ begint te wankelen. Maakt het grensdenken een comeback? En kunnen we daarmee het tij nog keren?

De mensheid put de planeet uit en roept zo onvoorstelbaar onheil over zich af. Het klinkt als de samenvatting van het laatste klimaatrapport, maar tot deze conclusie kwam een team wetenschappers vijftig jaar geleden al.

In We waren gewaarschuwd onderzoekt journalist Jaap Tielbeke wat we (niet) hebben gedaan met deze profetische oerwaarschuwing. En wat we nog kunnen doen om het onheil af te wenden.

Literaire essays
Literaire non-fictie algemeen