Weg naar huis

Rank 1288 Gelezen 129 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 121 Favoriet 12 Recensies 13
Literatuur & Romans Artikelen 3 Newsroom 1 Lijsten 3 Spots 3 Top25's 4   Topics 0

Twee halfzussen, Effia en Esi, groeien apart van elkaar op in het achttiende eeuwse Ghana. Effia wordt uitgehuwelijkt aan een Engelsman, om vervolgens in weelde te leven. Esi wordt gevangengenomen, verkocht als slaaf en op de boot naar Amerika gezet.

Weg naar huis vertelt over de levens van de nakomelingen van Effia en Esi in de daaropvolgende driehonderd jaar. Yaa Gyasi beweegt zich vrijelijk door de geschiedenis en tussen twee continenten - van de stammenstrijd in Ghana tot de Burgeroorlog in Amerika, en van de kolenmijnen in het zuiden van de Verenigde Staten tot de volksverhuizingen naar Manhattan in de twintigste eeuw - en schetst zo een krachtig en indringend portret van volken in beroering.

Oorspronkelijke titel
Homegoing
Nicolette Hoekmeijer
De Bezige Bij
16 januari 2017
26 januari 2017
9789023499954 , 9789023498766 , 9789403119915

Geertje Otten Hebban Recensent

Gyasi overtuigt met boeiend debuut

door: Geertje Otten 1 reactie 1 like

Weg naar huis is de Nederlandse vertaling van Homegoing, de debuutroman van Yaa Gyasi (1989). Gyasi is geboren in Ghana en opgegroeid in Huntsville, Alabama. In 2009 reist ze naar Ghana om onderzoek te doen voor een moeder-dochterverhaal. Als ze het oude fort Cape Coast bezoekt, realiseert ze zich...

Reacties op: Weg naar huis