Welcome to the jungle

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0

‘Het kost een paar centen, maar dan krijg je ook niks.’ Met die woorden biedt Sander de Kramer donateurs de mogelijkheid om voor tienduizend euro een weekje ‘op vakantie’ te gaan naar zijn lemen hut in de jungle van Sierra Leone, zonder waterleiding of elektriciteit. Hij houdt van een lolletje, maar dit is bloedige ernst. Sierra Leone werd in 2007, na een gruwelijke burgeroorlog, door de Verenigde Naties uitgeroepen tot ‘de ellendigste plek op aarde’. Sander kan het niet laten: hij gaat door roeien en ruiten voor zijn idealen. Daarvoor krijgt hij op 31 maart – na internationale beroemdheden als Mandela, Gorbatsjov en de Dalai Lama – de prestigieuze Four Freedoms Award. Welcome to the jungle is een aanstekelijk boek waarin Sander de lezer meeneemt in zijn levensverhaal. Als hoofdredacteur van het Straatmagazine begaf hij zich in de ‘stadsjungle’ van Rotterdam, toen hij zijn huissleutels inleverde en vrijwillig een maand lang op straat leefde. Hij won het vertrouwen van dak- en thuislozen en gaf ze een stem in zijn krant. Op Sumatra ging hij op zoek naar de Orang Rimba, een inheemse stam die ernstig in zijn voortbestaan wordt bedreigd omdat het oerwoud wordt vernietigd door de houtindustrie. In Sierra Leone haalde hij eigenhandig, soms met gevaar voor eigen leven, een groot aantal weeskinderen uit de diamantmijnen waar ze als slaven moesten werken voor onze sieraden. Hij adopteerde een zevenjarige jongen met één arm – kind van vermoorde ouders – die zelfs niet wist of hij wel een naam had. Hij noemde hem Appie. Nu gaat Appie elke dag trots naar school.

Literaire non-fictie algemeen
De Meent
15 maart 2021
25 maart 2021

Reacties op: Welcome to the jungle