Wereldse smaakmakers

Wereldse smaakmakers

Culinair   Topics 0
Koken is niet gebaseerd op strenge spelregels. Natuurlijk heb je altijd een basisrecept, maar je kunt er vervolgens geheel je eigen draai aan geven. Je bepaalt zelf hoe zilt, zoet, pittig of fris je je gerecht wilt maken. In Wereldse smaakmakers neemt Pascal Jalhay je mee in de wereld van de smaak. Tijdens de vele reizen die hij in zijn leven maakte - van India tot Indonesië en van Peru tot Portugal - heeft hij een breed scala aan kruiden, sauzen, boemboes en condimenten verzameld. Pascal laat zien hoe je verschillende basissmaakmakers maakt, zoals Argentijnse wet en dry rubs, Peruaanse leche de tigre, Vietnamese nuoc nam (gefermenteerde vissaus), verschillende Indonesische boemboes, oer-Hollands 'rommelkruid', piri piri en za'atar. Daarnaast geeft hij je ook uiteenlopende suggesties voor condimenten die je gerecht naar een hoger niveau zullen tillen, zoals salsa's, sambals, chaat, mosterd, rouille, harissa, compotes en pickles. De smaakmakers zijn voorzien van een 'smaakkompas' waarin je precies kunt zien welke smaakcombinaties werken.
Culinair
Eten en drinken algemeen