Wie ik aan het zijn was

Volkskrant:

Wie ik aan het zijn was

Gelezen 26 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 16 Favoriet 1 Recensies 12
Literatuur & Romans Artikelen 4 Spots 1   Topics 0

'Iedereen had talent, iedereen had een soortgelijk school-en-jeugdtheater-CV en iedereen was de leukste thuis; ik was er een uit velen. Maar ík, zei hij, ik zou het niet nodig hebben om naakt over het toneel te fladderen, ik was verfijnd, ik was bijzonder.'

Wanneer de 18-jarige Alma Fischer wordt toegelaten tot de Toneelacademie stort ze zich vol overgave in de subcultuur van samengebalde ambities en frustraties. Al gauw wordt ze opgemerkt door haar docent; een zonderlinge, charmante vijftiger, van wie Alma volledig in de ban raakt. De schijnbaar veilige en gedisciplineerde biotoop van de academie wordt hoe langer hoe troebeler en de rollen beginnen te schuiven; totdat het spel volledig escaleert.

In Wie ik aan het zijn was kiest Van Veen voor klassieke thema's - zoals de haat/liefde voor de stad en het platteland, en de delicate relatie tussen leraar en leerling. Uniek is echter haar bijzondere en hedendaagse uitwerking ervan, die deze coming-of-age-roman tot een eigenzinnig en confronterend debuut maakt.

Anne van Veen (1983) studeerde in 2006 als actrice/kleinkunstenaar af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. In 2007 trad ze voor het eerst op met haar liedjesprogramma Anne. Kort daarop verscheen haar eerste album Bij Mij, waarvan de titelsong is uitgeroepen tot 'nieuwe klassieker'. In 2013 bracht zij onder haar eigen label Ansjobiz haar tweede album uit: Tegengif. Anne speelt in Nederland, Vlaanderen en Zuid-Afrika.

Uitgeverij Brandt
06 oktober 2015
06 oktober 2015
9789492037107

Reacties op: Wie ik aan het zijn was