Wilt Tjaarda

Geert Mak: “Voor mij schiepen Tjalling Wiarda en Wilt Tjaarda nieuwe wortels, nieuwe liefde voor het Friese land en de Friese taal, en vormden ze een belangrijke inspiratiebron voor mijn latere journalistieke wereld in Jorwerd.”
Hele generaties van lezers hebben er hun hart aan verpand: de vertellingen van Wilt Tjaarda, doortrokken met heimwee naar primitief geluk en de intimiteit van de Friese ‘wouden’. De rasverteller Theun de Vries schiep zijn alter ego Wilt Tjaarda, die zich herinnert hoe hij als kind en schooljongen opgroeide in zijn geboortedorp op het Friese platteland. Door de verhalen van Wilt krijgen we inzicht in het patriarchale doopsgezinde milieu waar hij uit voorkomt, leren zijn familie, en vooral zijn onvergetelijke grootvader kennen. De Vries roept een kleurrijke wereld op die aan het begin van de vorige eeuw nog bestond, maar waarvan de meeste sporen inmiddels zijn verwaaid.
Theun de Vries ontving de P.C. Hooftprijs 1962 voor zijn gehele oeuvre en in 1987 de prijs van de Stichting Kunstenaarsverzet. Ter gelegenheid van zijn vijfennegentigste verjaardag in 2002 ontving Theun de Vries de Zilveren Medaille van de stad Amsterdam.

Is Wilt Tjaarda het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Wilt Tjaarda