Winterwater

Winterwater

Gelezen 61 Aan het lezen 14 Wil ik lezen 58 Favoriet 20 Recensies 14
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 1 Lijsten 1   Topics 0

Winterwater speelt zich af in het Friesland van de jaren tachtig en negentig. In dit fictieve drama op basis van feiten volgen we Lexje, een eigenzinnig kind dat vol verwondering kijkt naar de wereld om zich heen. Gedurende een korte wandeling, naar en door zijn huis, krijgen we inzage in de jeugdjaren van Lex. Hoogte- en dieptepunten volgen elkaar op om de lezer uiteindelijk naar het plaats delict te leiden.
«Zo voorzichtig mogelijk trok ik aan de plakrand van de envelop. Het scheurende geluid leek door mijn verstopplek heen te echoën. Ik durfde bijna niet te ademen en hoopte dat het openen van de envelop niet de aandacht van mijn moeder zou trekken; het laatste wat ik wilde was 'aandacht'.»
«Een klap in je gezicht is net zoiets als twee treinen die frontaal op elkaar botsen. Het gaat ontzettend snel en de schade is enorm. De knokkels die het zachte weefsel van lippen raken maken ook veel stuk.»
Lex Paleaux (1977) is een Haarlemse schrijver van Friese komaf. Met het schrijven van scripts voor diverse tv-series, korte films en theater ontwikkelde hij een originele, visuele schrijfwijze. Paleaux neemt de lezer bij de hand en geeft hem in zijn ongekende stijl toegang tot de wereld in zijn hoofd. Winterwater is zijn romandebuut.

Knipscheer, Uitgeverij In de
30 januari 2020