Xenofon, De vorming van Kyros de Grote

Vertaald, ingeleid en van aantekeningen voorzien door John Nagelkerken
Met een voorwoord van Andreas Kinneging

In deze grotendeels fictieve, geromantiseerde biografie toont de Griekse schrijver Xenofon (ca. 427- 355 v.Chr.) hoe Kyros de Grote, de stichter van het Perzische Rijk, uitgroeide tot de ideale vorst. Hierin zet Xenofon zijn ideeën uiteen over opvoeding, krijgskunde, staatsmanschap en de ideale staat, vergelijkbaar met de 'Staat' van Plato. Hoofddeugden als wijsheid, moed, beheersing en rechtvaardigheid staan daarbij centraal.

Xenofon heeft met 'De vorming van Kyros de Grote' een bijzonder invloedrijk werk geschreven. Het kan gezien worden als de eerste historische roman uit de wereldliteratuur, een van de eerste werken in de geschiedenis van de politieke filosofie en het eerste werk in een lange traditie van vorstenspiegels. Eeuwenlang is het boek van hand tot hand gegaan: in de Oudheid was het een van de meest gelezen boeken en altijd werd het beschouwd als een werk dat iedere vorst bestudeerd moest hebben.

Uitgeverij Damon VOF
01 april 2021