Zaad zonder naam

Zaad zonder naam

De verborgen wereld van de spermabank spreekt tot de verbeelding, zeker als het gaat over de pioniersperiode waarin er geen regels waren en artsen deden wat ze wilden. Toch weet bijna niemand hoe de spermabank vroeger werkte, want donorinseminatie gebeurde alleen maar in het grootste geheim.

Door jarenlang onderzoek kon historica Tinne Claes spreken met mensen die zich tot nu toe in stilzwijgen hulden. Niet alleen de eerste spermadokters, maar ook hun secretaressen en stagiaires. Donorouders die jarenlang de waarheid verzwegen voor hun kind. Of een vijftigjarige man die zijn zaad aanbiedt op de zwarte markt omdat hij spijt heeft dat hij nooit vader is geworden.

Aan de hand van hun verhalen neemt dit boek de lezer mee op een meeslepende trip van het bruisende Brussel tot Turnhout in de katholieke Kempen, met een tussenstop in Aarhus in Denemarken. Onderweg leer je alles over zaad. Van 'verse' spermadonatie via 'zaadcocktails' tot 'donordetectives': dit boek onthult alle geheimen over de spermabank vroeger en nu.

Literaire non-fictie algemeen
Lannoo