Zeitoun

Rank 2674 Gelezen 164 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 86 Favoriet 17 Recensies 13
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 1 Top25's 10   Topics 0

Terwijl de orkaan Katrina New Orleans verwoestte, besloot Abdulrahman Zeitoun, een 47-jarige Amerikaan van Syrische komaf, in de stad te blijven om zijn huis en zijn bedrijf te beschermen. In de dagen na de storm peddelt hij in een tweedehands kano door de ondergelopen straten van New Orleans, deelt goederen uit en helpt waar hij kan. Een week later, op 6 september 2005, verdwijnt hij plotseling. Wat is er met Zeitoun gebeurd? In Zeitoun ontrafelt Dave Eggers op meesterlijke wijze het leven van Abdulrahman, van zijn wortels in Syrië en zijn huwelijk met Kathy - een Amerikaanse die zich tot de islam bekeerde - tot zijn kinderen, en toont hij de surrealistische atmosfeer in de geteisterde stad. Na Wat is de Wat komt Dave Eggers opnieuw met een hartverscheurend, sociaal bewogen boek, geschreven in samenwerking met zijn 'onderwerp'. Het is diepgaand geresearched in Amerika, Spanje en Syrië.

Maaike Bijnsdorp Lucie Schaap
Lebowski