Zij en haar kat

Een prachtige blik op het leven van vrouwen in de Japanse maatschappij

Een kitten is langs de kant van de weg achtergelaten in een kartonnen doos. Zijn mijmeringen over zijn omstandigheden en zijn kille omgeving geven hem een haast menselijke waardigheid. Zijn enige gezelschap is het ritmische geluid van de trein die voorbijraast en hij denkt dat het de hartslag van de wereld zelf is. Op het nippertje wordt hij ontdekt: een jonge vrouw met een paraplu in haar hand buigt zich over hem heen.

Zo begint Zij en haar kat, dat het leven beschrijft van vier verschillende katten en hun vrouwelijke baasjes. Steeds weer staat het contrast centraal tussen de vrouwen, die worstelen met uitdagingen in het leven als eenzaamheid, verlegenheid en relatieproblemen en de katten, die geleid worden door hun instinct en karakter. Terwijl de vrouwen steeds sterker in hun schoenen komen te staan en het heft in eigen handen nemen in plaats van aan zichzelf te twijfelen, leveren de katten gevat commentaar op al die menselijke eigenaardigheden en zwaktes die ze niet altijd begrijpen.

In heldere, ontroerende taal geeft Zij en haar kat een inkijkje in de belevingswereld van katten en de mensen op wier leven ze zo’n enorme impact hebben.

Meulenhoff Boekerij B.V.
11 augustus 2021
11 augustus 2021

Reacties op: Zij en haar kat