5bfe2_9789021416717_cvr

zij

Rank 9658 Gelezen 3 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 34 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 1   Topics 0

Helle Helle wordt beschouwd als een van de grootste schrijvers van Denemarken. Ze is een meester in het beschrijven van de absurditeit van het alledaagse en schrijft onderkoeld proza à la Hemingway en Carver.
zij is het verhaal van een zestienjarig meisje dat in een Deens stadje woont met haar moeder, die bij een parfumerie werkt. Het meisje gaat net naar een nieuwe school, terwijl haar moeder dodelijk ziek blijkt te zijn. De warme band tussen moeder en dochter wordt beschreven in kleine episodes, terugblikken en dialogen. Helle Helle kan veel zeggen in weinig woorden. ‘Ze lachten tot ze moesten huilen,’ schrijft ze in zij, en dat geldt zeker ook voor de lezer.

Querido
26 november 2019

Door lezers

Literatuur uit het hoge Noorden / Nieuwe romans jan - mei 2019
04 december 2018 14 reacties
  Meer artikelen van lezers

Hebban recensie

Martin Overheul Hebban Recensent

De kracht van weinig woorden

door Martin Overheul op 27-12-2019

Over schrijven en schrappen zijn boekenkasten en websites vol geschreven. Zo complex lijkt het om uitgelegd te krijgen hoe je een goede zin op papier zet, al formuleert Godfried Bomans het in zijn bundel Op de keper beschouwd (1963) nochtans duidelijk én kernachtig:

‘Ik rust niet voor ik de zin gevonden heb die mijn bedoeling zo nauwkeurig en zo bondig mogelijk weergeeft. De taal is een...