Zij spioneerden tegen Engeland

In de zomer van 1940 recruteerden de nazi's inderhaast bijna twintig spionnen uit diverse landen, waaronder Nederland, die ze in de maanden daarna naar Engeland overbrachten, als een soort verkenners van de geplande invasie van Engeland - die er echter nooit zou komen.
Deze Operatie Lena werd een catastrofe voor de nazi's én de betrokken spionnen. Sommigen werden geëxecuteerd, een pleegde zelfmoord en enkelen konden slechts het vege lijf redden door dubbelspion te worden.

In dit boek wordt Operatie Lena voor het eerst in Nederland volledig beschreven in zijn historische context. De auteur doet ook nog enkele bijzondere ontdekkingen, mede in relatie tot Churchill. In 2017 publiceerde hij al de biografie van een van de Lena-spionnen onder de titel Spion tegen Churchill; leven en dood van Jan Willem ter Braak.

Jan-Willem van den Braak (Tilburg 1952) was werkzaam voor de ondernemersorganisatie VNO-NCW in zijn woonplaats Den Haag.

"Fascinerend, als ik niet met iets anders bezig zou zijn, zou ik er gebruik van willen maken voor een spannende, authentieke oorlogsthriller"

- Tomas Ross over "Spion tegen Churchill"

Is Zij spioneerden tegen Engeland het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Zij spioneerden tegen Engeland