Zorgen voor het gezin

Gelezen 32 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 31 Favoriet 3 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 2 Spots 5 Top25's 2   Topics 0

Stockholm, 1940. Tomas is gestopt met drinken na een intensieve behandeling maar Maj weet dat de dreiging van een terugval altijd aanwezig is. Daarnaast overschaduwt de oorlog het dagelijks leven. Tomas wordt opgeroepen voor militaire dienst en Maj blijft alleen achter met haar kind. Ze blijkt opnieuw zwanger te zijn en tot overmaat van ramp overlijdt haar moeder, zonder haar kleinkind Anita ooit gezien te hebben. Om niet in te storten besluit Maj niet meer toe te geven aan haar gevoelens. Ze huilt niet op de begrafenis en zal koste wat het kost sterk zijn.

Dit tweede deel van de Maj-trilogie is een grootse vertelling over de sociaal hogerop geraakte Maj. Een bijna hypnotiserende vertelling over de veranderende rol van de vrouw in de twintigste eeuw.

Maj-trilogie (2)
Nieuw Amsterdam
08 oktober 2016
9789046820872 , 9789046820889 , 9789046822562 , 9789462539365

Andere media

NRC:

Door lezers

Literatuur uit het hoge Noorden / Trilogie van de maand: de Maj-trilogie van Kristina Sandberg
18 februari 2017 3 reacties

Recensies

Sigried Hebban Recensent

Het vrouwelijke antwoord op Knausgårds Mijn strijd

door: Sigried 3 reacties

Zorgen voor het gezin is het tweede deel van de Zweedse trilogie die beschrijft hoe Maj als jonge vrouw tegen wil en dank trouwt met de veel oudere Tomas en met hem haar leven uitbouwt. De drie boeken geven een overzicht van de maatschappelijke evoluties van de late jaren 1930 tot de jaren 1970 en...