Zwart fortuin

VN:

Zwart fortuin

Gelezen 11 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 11
Thrillers & Spanning   Topics 0
Carolien werd tien jaar geleden tijdens het presenteren van een modeshow ?ontdekt? door David Blijham, toen al directeur van het gerenommeerd reclamebureau GCA. Hij viel voor haar pure eenvoud; vier maanden later trouwden ze op Ibiza. Inmiddels heeft David een miljoenenimperium opgebouwd, fladdert hij van de ene amoureuze affaire naar de volgende en vernedert hij zijn vrouw in gezelschap. Als hij gedronken heeft dwingt hij haar tot gewelddadige seks.

Carolien lijdt in ernstige mate aan boulimia en leeft iedere dag in angst: het leven met David is nauwelijks te dragen. Het moment nadert waarop hij zich zo heftig gedraagt dat zij in een ziekenhuis belandt...

Carolien ziet maar één uitweg: David moet eraan. Ze neemt haar lot in eigen hand en bedenkt een waterdicht plan. Tijdens een weekend in de Ardennen slaat ze toe.

Zwart fortuin is een omgekeerde misdaadroman: de lezer volgt de daderes in haar voorbereiding, het plegen van de daad en de hectische dagen erna wanneer zich complicaties aandienen die Het Plan dreigen te verstoren.

Remco Gaasbeek, de homoseksuele creative director van GCA en Guusje Pool, Caroliens spirituele hartsvriendin vormen samen een gelegenheidscoalitie om de ontroostbare weduwe terzijde te staan - totdat hen duidelijk wordt dat Caroliens rol een heel andere is dan zij iedereen voorspiegelt. Zij stuiten op informatie die beter verborgen had kunnen blijven. In een ijzingwekkende finale draait Caroliens solide plan uit op een nachtmerrie waarbij haar medestanders zich tot regelrechte tegenstanders ontpoppen.

Tijdens Zwart fortuin nemen we tijdelijk afscheid van inspecteur Leendert Vosmeer, de hoofdrolspeler in Jacht op de jager en Duijkers Dossiers! Hij komt pas over ruim een jaar weer aan de beurt om te schitteren in een nieuwe speurdersroman.

Spannende boeken algemeen
Uitgeverij Ellessy
01 februari 2007
01 februari 2007

Stilistisch zeer sterk

door: Jurgen Joosten 1 like

Carolien Blijham lijkt een perfect leven te lijden, maar dan verandert haar leven. Haar man gaat vreemd en er lijkt een eind te komen aan hun ‘perfecte’ relatie. Om zichzelf te beschermen heeft Carolien een plan, dat niet mis kan gaan. Tot in alle details regelt Carolien de moord op haar man, aan...

Reacties op: Zwart fortuin