Zwemmen in het donker

Rank 166 Gelezen 58 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 151 Favoriet 10 Recensies 4
Literatuur & Romans Lijsten 1 Spots 1   Topics 0

Krachtig, universeel vraagstuk: geef je je principes op voor de liefde of niet?

Voor de lezers van Benedict Wells, Noem me bij jouw naam van André Aciman, en Hanya Yanagihara’s Een klein leven

‘Elegant, meeslepend en vol melancholische schoonheid. Deze nieuwe moderne klassieker hoort in het rijtje van Alan Hollinghurst en Edmund White.’ Evening Standard

Polen, 1980. De angstige, gedesillusioneerde Ludwik Gowacki, die binnenkort afstudeert aan de universiteit, is samen met de rest van zijn klas naar een landbouwkamp gestuurd. Hier ontmoet hij Janusz. Samen brengen ze een droomachtige zomer door met zwemmen in afgelegen meren, het lezen van verboden boeken en verliefd worden.

Maar als de zomer voorbij is, gaan de twee noodgedwongen terug naar Warschau, naar de harde realiteit van het leven onder de communistische partij. Verbannen uit het paradijs moeten Ludwik en Janusz beslissen hoe ze zullen overleven, en door hun verschillende keuzes worden ze uit elkaar gedreven.

Zwemmen in het donker is een onvergetelijke roman over jeugd, liefde en verlies – en de offers die we brengen om een zinvol leven te leiden.

In de pers

‘Een aangrijpende en ongebruikelijke romance, met een politieke ondertoon. Jedrowski schrijft elegant en zet het gevoelsleven van de twee geliefden af tegen de grimmig repressieve machinerie van de Poolse Verenigde Arbeiderspartij.’ The Guardian

‘Indrukwekkend en aangrijpend, een groot literair talent aan het werk.’ Sebastian Barry

‘Stel je voor dat Call Me By Your Name zich in het communistische Polen zou afspelen en je krijgt een idee over Jedrowski’s ontroerende debuut over een verterende liefdesaffaire te midden van een land dat uit elkaar wordt gerukt.’ O, The Oprah Magazine

‘Elegant, meeslepend en vol melancholische schoonheid.
Deze nieuwe moderne klassieker hoort in het rijtje van Alan Hollinghurst en Edmund White.’ Evening Standard

Populaire fiction algemeen
Meulenhoff Boekerij B.V.
12 januari 2021
03 maart 2021

Reacties op: Zwemmen in het donker