Noten van musici

7winds 25 november 2021
Als liefhebber van klassieke muziek vind ik het thema van dit boek fascinerend. Het is vlot geschreven en zeer interessant, goed dat ik deze schrijver ontdekt heb.

Hoe leef je jouw (muzikale) leven, wanneer jouw creativiteit en eigenzinnigheid door een dictatoriaal regime onder druk gezet worden, namelijk in Rusland door Stalin en zijn vazallen. Het is leed, verdriet, depressie en vlucht, of aanpassingen, nederlaag, compromis en conformisme. Noten van musici zijn geen woorden van schrijvers, dat is duidelijk, maar toch de vrijheid van musici was beperkt door de goedkeuring (of willekeurigheid) van het regime. Je vraagt je af wat ze zonder politieke repressie gecomponeerd hadden. Maar die vraag heeft geen zin, want je bent nooit helemaal vrij.

Er is door de auteur geselecteerd playlist met stukken die in het boek worden genoemd, ook om te luisteren naar de in vergetelheid geraakt muziekwerken.

Meer recensies van 7winds