Goed debuut, maar niet ontzettend verbluffend..

Aida 27 mei 2020
De therapeut is het thriller debuut van de Noorse psycholoog Helene Flood. Het verhaal neemt ons mee in het leven van Sara, een psycholoog die net een eigen kliniek geopend heeft en samen met haar man Sigurd recentelijk is verhuisd naar het oude huis van zijn opa. Het huis is een bouwval aangezien het stel nog midden in de verbouwing zit, en dit zorgt her en der voor wat spanning tussen de twee. Als Sigurd op een dag vertrekt om een weekendje weg te gaan met zijn vrienden naar hun vakantiehuisje, en vervolgens niet meer terugkomt en niks meer van zich laat horen, begint de paniek langzamerhand toe te slaan bij Sara. Tegelijkertijd heeft ze steeds het idee in de gaten te worden gehouden door iemand, en voelt ze zich zelfs in haar eigen huis niet meer veilig. Ze is er sterk van overtuigd dat er iemand heeft rondgesnuffeld en dingen heeft verplaatst en meegenomen.

Deze thriller komt erg langzaam op gang door de, met name in het begin van het boek, gedetailleerde beschrijving (en soms in herhaling vallende) gedachtes van Sara. Ook is het in het begin echt even wennen aan de schrijfstijl van Flood. Eenmaal hier aangewend, leest het boek opzich makkelijk weg. Maar het maakt vooral de eerste twee รก drie hoofdstukken lastig om door te komen. Ondanks dat er later een aantal delen in het boek zitten die ontzettend spannend waren en het moeilijk maakten om te stoppen met lezen, bleek het plot van het verhaal uiteindelijk erg matig. Het verhaal bestaat uit goede elementen en het concept is ook erg sterk bedacht, de uitwerking ervan greep mij echter niet helemaal.

Het boek vooral gemixte gevoelens op. Aan de ene kant heeft het boek een sterke verhaallijn met goede elementen voor een spannende thriller. Er zaten echt stukken tussen die je compleet in het verhaal opzuigen. Aan de andere kant pakt het verhaal erg matig uit en voldoet het (bij mij) niet helemaal aan de verwachtingen. Het einde is zeker wel goed maar niet ontzettend verassend en voorspelbaar.

Ondanks alles moeten we zeker in ons achterhoofd houden dat dit nog maar het debuut is van Helene Flood! Dit verhaal greep mij misschien niet helemaal, maar ik ben zeker van plan om in de toekomst haar andere boeken te lezen!

Ik geef het boek 2,5 sterren.

Meer recensies van Aida