heerlijk genieten

De dirigent - Maria Peters (Boekerij)

New York, 1926. De Nederlandse Willy Wolters is als kind met haar ouders naar Amerika geëmigreerd. Ze heeft maar één droom: dirigent worden van een groot symfonieorkest.

In de jaren twintig is zoiets echter ondenkbaar. Er wordt van vrouwen verwacht dat ze trouwen en kinderen krijgen, niet dat ze naar het conservatorium willen. Willy laat zich niet uit het veld slaan. De passie voor muziek kan ze gelukkig kwijt in het studeren op haar oude piano, in het zoeken naar een dirigent die haar les wil geven en in haar baan bij een concertgebouw.

Tijdens haar werk ontmoet ze Frank Thomsen, een rijke, aantrekkelijke man met veel connecties in de muziekwereld. In eerste instantie moeten de twee niks van elkaar hebben; hun afkomst is te verschillend. Maar dan slaat er toch een vonk over. Het is helemaal niet de bedoeling dat ze verliefd worden, juist op het moment dat Willy naar Europa wil afreizen om haar droom waar te maken. Het stelt haar voor een onmogelijke keuze.

Ik had nood aan een boek waar ik niet moest nadenken en gewoon lezen en genieten van het verhaal aan de orde was en dat doet dit boek. Heerlijk vlotte lees, enkele uren geen zorgen en lezen over Willy haar verhaal.

‘Beethovens muziek vult elke vezel in mijn lichaam. Het is het eerste deel van de vier delen, waaruit de symfonie bestaat. Het Al- legro con brio, wat wil zeggen dat het levendig en met vuur ge- speeld moet worden. Logisch, een echte held heeft altijd energie. Ik hef het stokje op en verbeeld me van alles, maar vooral dat ik de dirigent ben van dit orkest’

Ik vond het boek zo mooi dat ik ook de film gezien heb en ook die was ideaal om de overuren in het brein te laten stilvallen.
Op zoek naar een leuk en mooi verhaal voor tijdens een ‘ik wil echt even ontsnappen aan de wereld’-moment dan is deze ideaal.

Meer recensies van Alexs Books and Socks