mooi debuut

Alexs Books and Socks 03 september 2020
De tussenzus - Vincent Kortmann (Atlas Contact)

"De tussenzus' is de debuutroman van Vincent Kortmann.

Hoofdpersoon Tommie Boezerman scheef zich op zijn achttiende verjaardag uit en verliet de middelbare school. Zelf is hij ook verlaten: zijn moeder is dood en zijn vader, een parlementariër, is alleen bereikbaar via zijn persoonlijk assistent. Zonder enig ouderlijk toezicht woont Tommie in een groot en comfortabel huis met zijn voormalige stiefzus Cleo.

Zij is het vrijgevochten type, begaan met het milieu, bijdehand en in toenemende mate gefascineerd door wapens. Hoe gewelddadiger Cleo in haar opvattingen wordt, des te stiller wordt Tommies verzet. Wanneer hij voor zijn oude school wordt gevraagd een toneelstuk te schrijven, lijkt hij daarin zijn ziel en zaligheid te kunnen stoppen – en zijn woede. Maar dan moet het wel worden gezien.

De tussenzus is een aangrijpende roman over twee onthechte mensen die tot elkaar veroordeeld zijn, maar steeds verder van elkaar verwijderd raken. Vincent Kortmann weet in dit ontwapenende en geestige debuut een haarscherp beeld te schetsen van de moderne jongvolwassenheid in een uit elkaar gevallen gezin.

Iets aan deze cover trok mij ongelooflijk aan, ik werd er gelijk naartoe gezogen. Wanneer ik de flaptekst las en zag van welke uitgeverij dit boek komt wist ik ‘dit is een boek voor mij’. Als je veel leest dan kan je soms je boeken selecteren op basis van cover en uitgeverij en ben je bijna helemaal zeker dat dit een lees is voor jou. Zo ook met dit boek.

Vincent Kortmann heeft een enorm fijne schrijfstijl, zo een stijl waarvan ik persoonlijk zeg ‘zo heb ik mijn boeken, mijn literatuur graag’. Die stijl, het verhaal maakt een geslaagd boek. Een erg fijn en overtuigend debuut dat mij enkel maar nieuwsgierig maakt naar nog meer werk van deze auteur.

‘Ik had geschreven, geschrapt en herschreven, maar alles wat de avond tevoren mooi en grappig was geweest, bleek onder het brandwerende plafond en de tl-buizen van het klaslokaal gênant en misplaatst.’

Het verhaal heeft als verteller hoofdpersonage Tommie die eigenlijk vrijwel alleen met zijn vroegere stiefzus woont in een kast van een huis. We bevinden ons in de tegenwoordige tijd maar Tommie neemt je regelmatig mee naar het verleden waar bijvoorbeeld Franse Au-Pairs een stuk van zijn gedragingen hebben bepaald.

Het verhaal is opgebouwd rond een toneelstuk waar Tommie aan meewerkt en die toch enkel dingen bij hem losmaken. Gevoelens van woede, verdriet maar ook twijfel en is het verliefdheid? oproepen.
Zijn stiefzus Cleo speelt mee in het toneelstuk en lijkt meer en meer een andere kant op te gaan en haar interesses komen ergens anders te liggen.

‘Cleo woont inmiddels drie jaar bij ons in huis. Haar moeder Ellen en mijn vader leerden elkaar kennen in Den Haag, ...’

Zoals de cover laat zien dreigt er een bom te ontploffen, want hoe kan je je ontplooien in bepaalde omstandigheden? Ontploft de bom? Bij Tommie? De Cleo? Zeker lezen, voor mij een echte mooie aanrader.

Meer recensies van Alexs Books and Socks