literatuur ten top

Alexs Books and Socks 15 december 2019
Het jongetje dat de messen telde. - Stephaan Margodt (uitgeverij Matador)

Een jongetje van elf met Asperger, een verlopen moeder die haar verdriet smoort in halveliterblikken bier en sterkedrank, een lintworm, een mummie in het berghok, een kruik urine met onderin een beschreven papiertje, een hond die Pörkölt heet en een Arabische hengst met de naam Mythos.

Dat zijn de ingrediënten van 'Het jongetje dat de messen telde', een intelligente, grappige, maar tegelijk ook duistere en ontroerende roman. Een grimmig sprookje, met een onvergetelijk einde.

Dit is literatuur. Pure literatuur. Een intens verhaal op een intense manier geschreven.

Ik heb begrepen dat dit de auteur zijn debuut is en dat is ijzersterk! Ik kan alleen maar enorm benieuwd zijn naar ander werk van Stephaan Margodt.

De auteur neemt ons mee in het hoofd van een jongen met Asperger, een autistische aandoening. Vijf dagen lang leef je mee in zijn hoofd.

Een moeder die de betekenis van moeder zijn helemaal anders ziet, een vader die niet echt een vader is en een hele andere leefwereld die wij als normaal beschouwen.

Het verhaal van misbruik, mishandeling gelezen vanuit het brein van een jongen die door zijn dag en gedachten raast met een oneindige kennis van dingen, boordevol emoties is opgetekend in 130 pagina’s.

Ik hoef dus nietige vertellen dat dit een heftig boek is dat blijft nazinderen. Het maakt vele gedachten en emoties los. Een knap debuut in de literatuur.

Meer recensies van Alexs Books and Socks