eentje om te lezen

Alexs Books and Socks 16 december 2019
Het licht van de nacht - Emanuele Altissimo (Signatuur)

Aangrijpende roman over twee broers en een zomer in de Italiaanse bergen die alles verandert. Genomineerd voor de Premio Strega 2019.

Na de dood van hun ouders brengen de twee broers Olmo en Diego de zomer met hun grootvader door in de bergen van de Valle d'Aosta. Het is een zomer die hun leven altijd zal tekenen. In de stilte van de bergen en het bos hopen ze rust te vinden, maar in Diego blijven de emoties schreeuwen. Alleen zijn jongere broer, de dertienjarige Olmo, heeft door dat Diego wegglijdt in een universum waar niemand anders kan komen. Hij is vastbesloten zijn broer te helpen, maar hoe ver is Olmo bereid te gaan?

Het licht van de nacht is een intense, autobiografische roman over broederliefde, rouw, verbondenheid en familie.

Een cover die voor mij enorm aantrekkelijk is, een cover die ik er zo uitpik in de boekenhandel. Hoe meer je leest, hoe meer je weet welke covers een goed boek zijn. (Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk ;)) Na het lezen is de cover echt wel enorm passend, het zwarte, het hert. Het plaatje klopt.

Schrijfstijl is enorm vlot ook al is dit een verhaal met vele emoties, verwarring, dreiging,... Door de auteur zijn manier van schrijven krijg je die gevoelens mee en de ernst zonder het al te zwaar te maken. Dit kan toch een pluspunt zijn.

De flaptekst maakt duidelijk dat dit een emotioneel boek zal worden en dat is het ook. Dit boek delivered what it promised.
Een emotioneel, intens verhaal waar je steeds van denkt ‘dit kan niet goed aflopen’.

Een vrolijk verhaal is dit niet, maar wel erg mooi. Heb had van mij best langer mogen zijn of misschien gedetailleerder. Maar dat is volkomen persoonlijk.

Dat dit ook een autobiografisch schrijven is maakt het eigenlijk allemaal nog mooier en intenser om te lezen. Erg bijzonder boek.

Dit boek krijgt van mij een sterke 3,5/5 sterren. Ik heb gekregen wat ik van het boek verwacht had en dat in de vorm van een vlot lezend verhaal dat me meenam in dieptes en laagtes. Toch wel eentje om op de lijst te zetten voor de liefhebber van romans.

Meer recensies van Alexs Books and Socks