boeiend

Alexs Books and Socks 15 december 2019

Moeder, waarom doden wij? - José Masschelin (Manteau)

Samen met vijf gerechtspsychiaters kijkt José Masschelin in het hoofd van moordenaars. Wat ging er in hen om op het moment dat ze hun gruweldaad planden en pleegden? Wat was hun motief? Wat vertelde hun misdaad eigenlijk over henzelf? Bestaat dat, een typologie van een moordenaar? En wat is de rol van gerechtspsychiaters? Hoe kijken zij als wetenschappers naar moordenaars en gruweldaden? Wanneer steekt twijfel of emotie de kop op? Slaan ze de bal soms mis? Ze zijn vaak getuige van de donkerste, gewelddadigste symptomen van onze samenleving – welke invloed heeft dat op hun mensbeeld? Kunnen zij daaruit ook een diagnose van de tijdgeest stellen?

Deze soort boeken vind ik steeds enorm interessant en boeiend.
Het proberen snappen en begrijpen hoe de psyche van deze mensen werkt.
Het proberen zien wat deze mensen hun drijfsfeer is.

Deze boeken geven je toch steeds informatie die je niet uit de kranten haalt. (En laat ons eerlijk zijn, kranten these days zijn enkel uit op sensatie en om nog ergens betrouwbare informatie te vinden lijkt bijna een mission impossible. Dit geheel terzijde.)

Ik vond er boeiend hoe de moordenaars opgedeeld worden, wat hun motieven zijn of juist niet zijn, hoe sommige spijt betuigen of hoe sommige net niets van spijt of emotie tonen.

Een vlotte leesbare schrijfstijl met niet al te lange hoofdstukken. Krachtige duidelijke informatie zodat je niet verward of met extra vragen achterblijft.
Waargebeurde verhalen uiteraard die hoeveel je ze ook leest even schrijnend blijven.

Verwacht wel niet dat er enorm diep wordt ingegaan op de hoofdstukken, de informatie is bondig, krachtig, duidelijk maar niet al te gedetailleerd. Positief is dat dit een breed publiek aankan, minder voor mensen die nog meer willen weten.

Meer recensies van Alexs Books and Socks