De belangrijke beslissing

Amber Van Doren 16 juli 2020
Boom - boom gaat over een boom vol met eekhoorns. Zij geloven dat ze de enige eekhoorns in de wereld zijn. Opeens zien ze een andere soort eekhoorn. Tamia en Soelik beslissen om op ontdekking te gaan, ze willen weten waar de andere 'vreemde' eekhoorns dan wel wonen. Hun ontdekkingsreis loopt fout af, per ongeluk verbranden ze de boom van de 'vreemde' eekhoorns. Er zit niets anders op dan hen mee te nemen naar hun boom. Tamia en Soelik organiseren een stemming, mogen de eekhoorns bij in hun boom of niet? De groep splitst zich op in voor en tegenstanders en de stemmen worden geteld. Het komt aan op één stem, wat zou hij beslissen?

Het verhaal doet sterk denken aan de vluchtelingenproblematiek. Moeten we de vluchtelingen toelaten in ons land of niet? Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn. Dit boek biedt perspectief om er met je kind over in debat te gaan, wat denk jij hierover?

Daarnaast zijn de prenten leuk, ze vullen de hele pagina en bestaan vaak uit felle kleuren. De eekhoorns zijn bijna altijd fel oranje, zo vallen ze goed op. De tekst leest super vlot.

Dit boek is een aanrader om aan 9+ voor te lezen.

Meer recensies van Amber Van Doren