Alternatieve biografie Hillary Clinton

Anne Kuipers 12 augustus 2020
Dit is een roman waarin een alternatieve geschiedenis gegeven wordt van Hillary Clinton. Wat als Hilary niet met Bill Clinton was getrouwd?

In dit boek schrijft de deels fictieve Hillary haar biografie. Het is opgebouwd in drie delen Het Sprookje, De Vrouw en De Koploper. Daarin wordt chronologisch het leven van Hillary Rodham van 1970 tot 2017.
Het verhaal begint met de proloog waarin Hillary vertelt over haar speech na haar afstuderen aan Wellesley. Dit schetst een beeld van een serieuze, slimme, hardwerkende jonge vrouw.
Sittenfeld beschrijft gestaag de ontwikkeling van Hillary in haar werk en privé leven. De keuzes die zij maakt worden onderbouwd. Sittenfeld blijft daarbij het beeld van een serieuze slimme en hardwerkende vrouw vasthouden. Tegelijkertijd wordt er een beeld geschetst van de Amerikaanse politiek waar ik niet optimistisch van werd. Ik ben niet bekend genoeg met het Amerikaanse systeem om te kunnen oordelen of het echt zo werkt of dat er een extremer beeld wordt geschetst. Het geeft mij in ieder geval het idee dat Amerika best nog wel wat aan het politieke systeem kan verbeteren.

Ik weet niet of het de schrijfstijl is van Curtis Sittenfeld of de vorm van een Amerikaanse politieke biografie die zij in haar roman imiteert, maar de manier waarop de fictieve Hillary haar leven en keuzes omschrijft stonden mij op een gegeven moment tegen.

Het is een boek waar ik nog steeds niet over uit ben of ik het goed geschreven of oervervelend vind. Ik heb het uitgelezen, ik heb me verschrikkelijk geïrriteerd, ik heb me verveeld en me afgevraagd of ik nog wel verder moest lezen. Wanneer het de bedoeling was van de schrijfster om deze irritaties op te roepen heeft ze dat heel goed gedaan.
Ik denk dat ik besluit het een knap geschreven vervelend boek vind. Of dit komt omdat ik bepaalde verwachtingen had en het niet aansluit daarbij weet ik niet. Heel goed vind ik dat ik na het lezen van dit boek met allerlei vragen over de werkelijkheid zit. En inzichten heb over hoe ik zelf niet wil zijn.

Over het fysieke boek het volgende, het viel mij als eerste op dat het fijn aanvoelt en ontzettend prettig openvalt. Fijn karton voor de omslag en prettig papier waar het op gedrukt is. De bladspiegel is ruim, niet onprettig, kan iets krapper.

Meer recensies van Anne Kuipers