Een absolute must-read

Anne Kuipers 12 augustus 2020
'Wij slaven van Suriname' door Anton de Kom is een boek waar iedere Nederlander mee kennis gemaakt moet hebben. Het is belangrijk omdat één: er te weinig aandacht wordt besteed aan de geschiedenis van de overzeese voormalige koloniën. En twee: als dit gebeurt er een eenzijdig beeld geschapen wordt. Door 'Wij slaven van Suriname' een plek te geven in bijvoorbeeld het onderwijs wordt er een veelzijdiger beeld gegeven.
In de nieuwe uitgave door Atlas Contact staan drie beschouwingen opgenomen, ik vond dit heel prettig omdat de inhoud van het boek daarmee naar de tegenwoordige tijd getrokken wordt.
Het boek begint een liefdevolle beschrijving van het land Suriname. Je voelt de liefde voor een land door de woorden heen.
Het eerste deel geeft op prettige wijze de geschiedenis van Suriname vanuit een ander gezichtspunt dan dat van de Nederlandse overheerser weer. Prettig omdat onomwonden de andere kant van de geschiedenis verteld wordt.
Minder prettig leesbaar vind ik het deel waarin twee projecten op economische wijze uiteengezet worden. Als je hier doorheen leest wordt wel goed een situatie geschetst. Hierdoor krijg je als lezer meer inzicht in de Surinaamse situatie.
In het tweede deel geeft Anton de Kom eenvoudig de schrijnende situatie in Suriname aan het begin van de jaren dertig weer.
Ik denk dat onderdelen uit dit boek, misschien wel het hele boek, deel moet gaan uitmaken van het curriculum van het voortgezet onderwijs.

Meer recensies van Anne Kuipers